Geloof jij dat sprookjes kunnen uitkomen?

Er was eens…

… een ondernemer die er zin in had zijn nieuwe product te gaan verkopen. Hiervoor moest hij heel veel tekst schrijven, want hij wilde zijn klanten ervan overtuigen dat zij zijn toffe product moesten kopen. Hij wilde ze laten weten wat het allemaal kon en hoe duur het was en hoe lang het meeging en en en … en nog veeeeel meer. Want als hij maar zou blijven zeggen hoe goed het apparaat was, dan zou hij binnenkort vast wel minstens 1.000 kopers hebben. Zo gezegd zo gedaan. Hij spuugde in zijn handen, wreef ze stevig over elkaar en liet zijn vingers het werk doen op het toetsenbord. Zijn eerste bericht was klaar en na een laatste blik erop, klikte hij op verzenden. Sjoef, daar ging de e-mail naar zijn klantenlijst. Ook zette hij de informatie op Facebook en LinkedIn. Op een enkele like na van wat vrienden en buren, kreeg hij nada, noppes, nul reacties. Zijn inbox bleef leeg.

‘Wat krijgen we nu? Hoe kan dat nou?’, jammerde de ondernemer op een verjaardagsfeestje bij de buren. ‘Het is toch een prachtig product?’ ‘Ja, zei de buurvrouw, ‘dat is het ook, ik ben er in ieder geval heel tevreden mee. En dat komt doordat jij mij hebt laten zien wat ik eraan heb. Wil je nog een drankje?’ De ondernemer accepteerde afwezig en diep in gedachten sloeg hij het glas achterover. Ineens riep hij: ‘Ja, dat is het.’ En hij rende naar huis. Het was al ver na bedtijd toen hij zijn laptop dichtklapte. Zijn vernieuwde versie van zijn verkooptekst had hij direct geplaatst. Dat had hij beter niet zo kunnen doen…

De volgende dag startte hij zijn computer op en opende zijn mail, Facebook en LinkedIn. Tot zijn grote vreugde zag hij dat er een aantal reacties waren, ook zelfs twee e-mailtjes. In ieder geval meer dan op zijn eerste bericht, dacht hij blij. De schrik sloeg hem om zijn hart toen hij de reacties las. Die waren helemaal niet van potentiële klanten. Nee. Maar van een stelletje taalpuristen die zich druk maakten om een paar tikfoutjes. Belachelijk vond hij dat. Ze snapten toch zo wel wat hij bedoelde? Maar ja, zijn Nederlands was inderdaad niet zo goed, dat moest hij toegeven.

Diep in zijn hart wist hij wel wat hem te doen stond, maar eerst durfde hij nog niet zo goed. Want wat zou dat dan allemaal wel niet gaan kosten? Zou degene die hem zou kunnen helpen ook zo’n helleveeg zijn, net als diegenen die op zijn post gereageerd hadden? Na een poosje gegoogeld te hebben, was hij eruit. Hij maakte een afspraak met een tekstcorrector.

Er ging een wereld voor hem open, want de mevrouw van deze eenmanszaak snapte hem helemaal. In tegenstelling tot wat hij dacht, was ze helemaal geen strenge juf. Nee, ze bleek een meedenkende collega-ondernemer te zijn, die wist hoe moeilijk het kon zijn een goeie overtuigende tekst te schrijven. Ze deed zelfs nog meer dan corrigeren; door bepaalde stukjes tekst bij elkaar te zetten, liep het verhaal veel beter. Ook bleken de kosten wel mee te vallen. Trouwens, voor kwaliteit had hij dat wel over. Toen hij zijn eerste tekst van haar terugkreeg, was hij zo blij als een kind. ‘Ja, precies zo bedoel ik het, Nienke. Ik ben zo blij dat jij dat snapt.’

Zijn volgende post leverde 5.883 weergaves op, 20 nieuwe connecties en zelfs vier kopende klanten. En dat alleen door het aanpassen van zijn tekst…

Blijft jouw verhaal een sprookje of wil je er ook een succesverhaal van maken?

Fijn Leesbaar

Ik ben Nienke Laane van Fijn Leesbaar.

Ik help kennisondernemers, publieke organisaties en zakelijke dienstverleners hun zakelijke teksten helder, foutloos en fijn leesbaar te maken. Dat bereik ik door mijn consciëntieuze en gedisciplineerde inzet.

Voor een goed imago vind ik het belangrijk dat zakelijke correspondentie en teksten duidelijk, foutloos en fijn leesbaar zijn.

Het is mijn missie bedrijven hiermee te helpen.

Heb je hulp nodig bij het redigeren van jouw teksten? Bel of mail me dan: 06-18777481