OVER MIJ

 

Wat leuk dat je even kijkt met wie je van doen hebt bij Fijn Leesbaar

Nienke, tekstcorrector eindcorrectie

Hai. Ik ben Nienke Laane, 50++, ambitieuze eigenaar van Fijn Leesbaar. Ik ga niet vertellen dat ik al sinds ik kon lezen tekstcorrector wilde worden. Nee, zo is het niet gegaan.

Liever varen dan tekst

Vanaf m'n middelbare schooltijd wilde ik gaan varen. Als jongste van zes woonde ik met m'n vader, moeder, vier zussen en een broer bij de sluis: Katseveer. Dagelijks gingen hier veel binnenvaartschepen doorheen. De binnenvaart leek me helemaal niks. Maar de grote vaart daarentegen trok me wel. Ik wilde dan ook heel graag naar de zeevaartschool. Helaas was daar thuis geen geld voor.

Toen ik 17 en een beetje was, zei mijn vader dat de Koninklijke Marine vrouwen de gelegenheid ging bieden te varen op Hare Majesteits schepen (nu Zijne Majesteit).

Bonnetje uit de tv-gids ingevuld, gekeurd, goedgekeurd, opleiding gevolgd en in oktober 1980 mocht ik met 20 andere vrouwen aanmonsteren op HrMs Zuiderkruis. Daarop heb ik ongeveer 1,5 jaar gevaren. Ik heb een geweldige tijd bij de marine gehad, maar ik had na 7 jaar en 3 maanden door dat hier niet mijn toekomst lag. Het 'veilige' kantoorwerk lonkte.

Na m'n marine-avontuur heb ik voor verschillende werkgevers secretariële taken gedaan. En nu werk ik alweer 17 jaar met veel plezier bij Woningstichting Den Helder/Helder Vastgoed. Ik ben secretaresse van de groep Woondiensten. Een van mijn taken is eindredactie van de uitgaande correspondentie. En daar pas begon mijn liefde voor zakelijke teksten.

Over Fijn Leesbaar

Logo Fijn Leesbaar

Eind 2017 schreef ik Fijn Leesbaar in bij de KvK. Mijn bedrijf heette toen nog VA-Nienke. Ik wilde als virtual assistant andere ondernemers helpen. Maar tekst ligt me meer, dus heb ik in 2018 VA-Nienke omgedoopt naar Fijn Leesbaar.

Missie

Ondernemers die e-books, rapporten, verslagen en/of andere lappen zakelijke tekst schrijven, kunnen bij Fijn Leesbaar terecht voor tekstcorrectie of algehele redactie van hun zakelijke teksten.

Teksten (soms oubollig) omzetten in zakelijk moderne taal, geeft mij veel voldoening.

Een zakelijke tekst leest veel fijner als die foutloos en samenhangend is. Lezers krijgen het 'ja-dat-leest-lekker-gevoel', blijven geboeid en zijn nieuwsgierig naar wat er nog meer komt.

Ik ben ervan overtuigd dat lezers de schrijver beter waarderen door zijn foutloze teksten. Zijn imago vaart er wel bij. Blijven we toch een beetje bij het varen.

(hij, zijn is natuurlijk ook zij, haar)

Tijd >> Kwaliteit

Ik vind het belangrijk duidelijke afspraken te maken. De opdrachtgever en ik weten dan precies waar we aan toe zijn.

Echte spoedopdrachten doe ik niet. Ervaring leerde mij dat de tekst er niet beter van wordt als ik er (te) weinig tijd voor heb. Ik wil per slot van rekening kwaliteit leveren en kwaliteit kost tijd. Daarom wil ik een ruime deadline, dan is de kwaliteit gegarandeerd.

Een beller is sneller: 06-82646455.

vorig logo Fijn Leesbaar (Willem Hesseling)
vorig logo Fijn Leesbaar (Willem Hesseling)

Eerst had ik dit logo. Het bootje is getekend door mijn vader in 1973. Hij had daar een boodschap bij geschreven in mijn poesiealbum. Die boodschap volg ik nog steeds. Ik ben m'n eigen loods en stuur m'n scheepje (bedrijf) rustig voort. Wel met een ander logo, want dat past beter bij Fijn Leesbaar.

HrMs Zuiderkruis
HrMs Zuiderkruis
nienke marine